Bronnen
Gemiddeld aantal actieve gebruikers per deelauto
*Het cijfer van 2019 is een inschatting
*Het cijfer van 2019 is een inschatting
*Geen meting gedaan in 2021
*Opstart veerdienst Sint-Anna in juli 2017
Antwerpen bracht tegen 2021 zo’n 741 kilometer trage wegen in kaart. Daar is gemotoriseerd verkeer niet welkom en kunnen zachte weggebruikers in alle veiligheid wandelen of fietsen. Zo telde de stad in 2021 bijvoorbeeld 38.5 kilometer woonerven.
*De cijfers van 2021 zijn onvolledig
De cijfers van deelauto's van 2010 t.e.m. 2012 zijn inschattingen
Bronnen
Antwerpen bracht tegen 2021 zo’n 741 kilometer trage wegen in kaart. Daar is gemotoriseerd verkeer niet welkom en kunnen zachte weggebruikers in alle veiligheid wandelen of fietsen. Zo telde de stad in 2021 bijvoorbeeld 38.5 kilometer woonerven.
in Antwerpen 52% van de regelmatige fietsers een vrouw is? In Brussel is 36% een vrouw, in Nederland 55%. Dat wijst er onder andere op dat Antwerpen best aangenaam en veilig is om te fietsen.
*Het cijfer van 2019 is een inschatting
Meer en meer verplaatsingen gebeurden met de fiets in Antwerpen, dat toonden ook de vaste fietstelpalen aan. De telpalen in de Mercatorstraat en aan de Kaaien tonen een duidelijke stijging van het aantal fietsers per maand.
De cijfers van deelauto's van 2010 t.e.m. 2012 zijn inschattingen
Als alle Antwerpse deelauto gebruikers toch een eigen auto parkeren zou dat 145 km geparkeerde wagens creëren. Dat is 2 keer de Belgische kustlijn.
Commercieel autodelen startte op in 2005. Sinds 2017 nam het aanbod fors toe. Gebruikers vonden meer en meer hun weg naar commerciële en particuliere autodeelsystemen sinds 2019. Een hoger aanbod aan deelauto’s werd steevast gevolgd door een hoger aantal gebruikers.
er dagelijks 5.000 tot 15.000 mensen gebruik maken van Velo, afhankelijk van het seizoen, het weer en de dag van de week?
Vooral deelfietsen zijn de voorbije jaren erg populair geworden in Antwerpen. Ze kenden een vroege start in 2011 met de lancering van de stadsfietsen van Velo. Nadien volgden er nog verschillende extra aanbieders van deelfietsen zonder vaste stalling.
Elk jaar werden er miljoenen ritten met de Velo-fietsen gereden in de stad. In 2020 waren dat er meer dan 4 miljoen. Blue-bike telde in 2019 in het Antwerpse meer dan 30.000 fietsritten. Na de deelfietsen en deelauto’s, werden de eerste elektrische deelscooters gelanceerd in 2017 en elektrische deelsteps in 2018. In 2021 zal het aantal deelvoertuigen 9.000 overstijgen.
Station Antwerpen-Centraal bleef het meest populaire treinstation in 2019 met 63% van alle instappende reizigers, gevolgd door Berchem (27%) en Zuid (5%).
het aantal passagiers dat de waterbus in 2020 vervoerde, hetzelfde is als 188 keer de Titanic?
*Opstart veerdienst Sint-Anna in juli 2017
Reizigers verplaatsen zich steeds vaker met de trein. Ook de kleinere stations in stad Antwerpen kenden daarbij een groei. Vooral op weekdagen steeg het aantal treinreizigers, maar ook op zaterdag en zondag werd er meer met de trein gereisd.
De voorbije jaren kreeg de stad er ook extra openbaar vervoeroplossingen bij, zoals een waterbus, een fietsbus en een veer aan Sint-Anna. Die legden voornamelijk vlotte verbindingen naar de haven. Ze kenden een succes van bij de start. De coronamaatregelen in 2020 hadden erg weinig impact op het aantal passagiers van de fietsbus en waterbus.
Antwerpen de eerste Vlaamse stad was die in al haar woonwijken zone 30 invoerde?
Zones 30 in Antwerpen (2010 tegenover 2020)
Uit de cijfers van de ANPR-camera’s op de grote Antwerpse invalswegen richting stad blijkt al enkele jaren een daling van het aantal auto’s dat de stad binnenrijdt.